Savonlinna/Savonranta

Åkte vidare mot Savonlinna, där bor en av mina mostrar men vi skulle även hämta upp mamma och en annan av mina mostrar som skulle ta tåget från Helsingfors. Kom till tågstationen och det är ju så litet så det står ju knappast att det är försenat, nu när  jag tänker efter så fanns det ju inte ens en sån skylt där det står nåt överhuvudtaget, dessutom fanns det bara ett spår, fick iaf vänta ett tag eftersom det var nå strul som vanligt.
Åkte sen til min moster och sov över där, vädret var rätt dåligt så vi åkte till landet först dan efter istället, dessutom började klockan bli rätt mycket och eftersom vi inte har nån el ute på landet så hade det kanske inte varit så kul att komma dit sent på kvällen då det dessutom är väldigt mörkt.

Morgonen därpå gjorde vi i ordning oss och åt frulle, sen åkte jag o K till torget för att köpa med oss lörtsy, jammiii vad gott det är, sen skulle vi snabbt tibax för att plocka upp mamma, moster och Liam, det var bara det att med våran typiska otur skulle dom såklart ha broöppning just när vi skulle passera, så det var ju bara att snällt sitta och vänta. Oturen tog inte slut där, åkte och handlade mat för veckan och sen mot landet, sista några hundra metrarna är vägen väldigt dålig, mamma och moster hoppar ur bilen och börjar gå, vi åker vidare bara för att sen se nästa otursgrej, ett träd har fallit över vägen, gaaah!

Vad gör man? Bara att börja ta ut matvarorna och bära upp dom till stugan, det hade regnat precis innan så myggen var ju överlyckliga när vi anlände, vi var INTE lika lyckliga. Efter lite kaffe och lörtsy tog jag o K med oss motorsåg och skulle fixa bort trädet, det var bara det att det inte fanns nån bränsle i, så fram med vanlig såg och ut i regnet och fixa.. Efter en timme med sågande, lyftande, dragande, hoppande och allt annat fick vi äntligen bort trädet ur vägen och kunde köra upp till stugan. Det värsta var att trädet såklart hade fallit bara ca. 50 meter ifrån stugan och man kunde se stugan, lite halvirriterande lixom.

Dagarna spenderades med mycket sovande, ingen annanstans i världen sover jag lika gott som på landet, i loooove landet, det är riktigt avkopplande, bortsett från myggen då :P

Vi bastade, badade(kallt som fasen i vattnet, konstigt då det alltid brukar vara rätt varmt där) och åt gott och mycket, grillade och spelade kort...

På vägen till landet stannade vi till hos min kusin som sedan kom till landet en sväng med sin fru, riktigt trevligt att umgås med dom, min bästa kusin helt klart, nu ska dom oxå komma till oss i mitten av aug och bo här kanske två-tre nätter, roligt!



Mitt paradis på jorden, så fridfullt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0